zonealarm naast avast mogelijk?

• hansnl43

Ik heb Avast 4.8 als antivirusprogramma op mijn pc (met Vista).

Nu heb ik gelezen in Digitaalgids van de Consumentenbond dat deze geen firewall heeft en wil daarom ook Zonealarm 8.0 installeren.

Mijn vraag is nu of deze twee naast elkaar kunnen draaien of dat ik alleen Zonealarm moet installeren, want Zonealarm is volgens mij ook antivirus of kan ik alleen de firewall van Zonealarm installeren?

Heeft iemand daar ervaring mee?

• Edward Laskowski

Ja hoor, moet gewoon kunnen.

Op de ZoneAlarm site, kun je gewoon kiezen om alleen de firewall te downloaden. Ik meen dat ZoneAlarm Antivirus ook een betaald pakket is, terwijl de firewall gratis is (met een mogelijkheid om een betaalde versie aan te schaffen)

Zet wel even de firewall van Windows Vista uit (eerder kon je dat in ZoneAlarm instellen)

En wat veel mensen niet weten, wat ook vaak niet wordt verteld: als je achter een router zit, heeft die vaak al een firewall functie, check dit ook even want anders heb je dubbelop (kan op zich wel, maar ik persoonlijk vindt het een beetje onnodig, heb om deze reden ZoneAlarm al een paar jaar geleden afgeschaft)

• hansnl43

Edward,

Bedankt voor je informatie. Voor mij is ie erg nuttig.

Ik heb een router, dus dan laat ik Zonealarm maar even zitten.

Waarom ik hiermee bezig ben is dat ik een twee weken geleden ineens van een aantal personen en instanties een automatisch email (no-reply) kreeg dat men mijn bericht ontvangen had en dat men er op terug zou komen. En dat terwijl ik geen email verstuurd had of op hun site een bericht had verstuurd. Ik kreeg daarbij ook telkens “mijn bericht” te lezen, spam, een uitnodiging om een Chinese site te bezoeken. Ik dacht toen even aan Conficker.

Erger is echter dat ik van één van mijn Yahoo-accounts het adresboek kwijt was. Blijkbaar hebben ze die lijst gestolen en alle adressen hun spam gestuurd.

Ik kreeg ook een paar mailer-demon-berichten, waarin alle adressen stonden; dus kon ik ze weer inbrengen.

Ik weet niet hoe dat kan. Misschien zijn hackers in dat Yahoo-account kunnen komen, toen ik de PC onbeheerd heb gelaten en dat account open. Uiteraard heb ik meteen mijn wachtwoord gewijzigd.

Yahoo kon mij geen goede verklaring geven.