Sophos verwijderen?

• Naad99

Hallo,

Ik zit met een probleem en heb uiteraard het sticky eerst doorgenomen.

(voor de rest ben ik aardig een leek op het gebied van pc's, vandaar jullie advies nodig)

Ik schijn het antivirusprogramma van Sophos te hebben. Ik ken het niet, het zegt me ook niks maar goed.

Altijd McAfee gebruikt en deze wilde ik verlengen maar dit kon niet want het kwam in conflict met Sophos.Of ik die even wilde verwijderen.

Nu zou ik die moeten kunnen verwijderen maar ik krijg het onmogelijk weg.

Via configuratiescherm zie ik het programma wel staan maar als ik erop klik verschijnt er geen wijzigen / verwijderen.

Klantenservice van zowel Sophos als McAfee erbij gehaald maar ook die kunnen mij verder niet helpen.

Ik ben onderhand zwaar gefrustreerd geraakt want ik wil die ellendige Sophos eraf hebben.

Mocht de vragen toch ergens eerder langs gekomen zijn, duizend maal excuus!

Groet.

• fazantje

Hoi Naad,

Het schijnt een hele opgave te zijn om Sophos te kunnen verwijderen, maar we gaan het proberen.

Als 1e controleer of Sophos niets meer op de achtergrond heeft draaien.

Dit kun je zien, rechts onderin jou taakbalk.

Staat daar iets van Sophos, dan uitschakelen.

Probeer nu via configuratiescherm - software Sophos te verwijderen.

Lukt dit niet, kijk dan onder start - alle programma's naar Sophos.

Misschien dat hier een un-instal bij staat. Zo ja, dan hier op un-instal klikken.

Lukt dit ook niet, ga dan naar "deze computer - C schijf - program files.

Zoek en open de map Sophos en kijk of hier een un-instal inzit.

Dan op deze un-instal klikken.

Lukt dit ook niet, doe dan het volgende:

Ga naar Start –> Uitvoeren, en type hier: regedit en klik op OK.

Nu zie je aan de linkerkant zogenaamde sleutels staan.

Om een sleutel te openen, om hem verder te bekijken, klik je op het kleine + voor de naam: HKEY_LOCAL_MACHINE en daarna de nieuwe sleutel SOFTWARE.

Je ziet dan namen staan van in het register geïnstalleerde software.

Kijk of je daar Sophos ziet staan.

LET OP!!! Verwijder alleen die regels waar Sophos in voorkomt!!!!!

Als dit is gebeurt, kun je dat deel weer sluiten.

Ga nu naar "deze computer - C schijf - program files, en verwijder indien nog aanwezig de gehele map Sophos.

Om de laatste restanten te verwijderen doe het volgende:

Download Ccleaner en Clean up vanuit de volgende link:

http://www.virushelp.nl/onderhoud.htm

Gebruik na het installeren gewoon de standaard instellingen.

Zorg ervoor dat je bij het installeren van Ccleaner wel het vinkje weg haald voor het installeren van de Yahoo toolbar.

Als je deze programma's hebt gedraaid, computer opnieuw opstarten en als het goed is moet Sophos nu volledig weg zijn.

Succes,

Huib:)

• Naad99

Hallo Huib,

Wat geweldig dat je de tijd neemt voor deze uitleg, alvast bedankt daarvoor.

Helaas, staat die *piep* Sophos er nog steeds in.

Enkele stappen die jij benoemd had ik al eerder genomen.

Ik zie Sophos eigenlijk nergens in mijn pc terug behalve onder de programma onderdelen.

En het is zo ongelooflijk frustrerend dat die knop verwijderen niet verschijnt!

Nu heb ik in heel mijn pc gezocht en dan verschijnt ie ineens wel……

Maar niet dat ik hem kan verwijderen helaas.

Van de klantenservice van Sophos ben ik echt niks wijzer geworden.

Ik heb net ondekt dat het programma ergens in 2008 is geinstalleerd al is het mij nog steeds niet duidelijk wie daar verantwoordelijk voor is.

In ieder geval, ontzettend bedankt voor je tijd en moeite.

Groet,

Naad

• fazantje

Hoi Naad99,

Slechte zaak dat Sophos jou niet verder wilt helpen, want ze weten best de oplossing naar mijn idee.

Jij hebt deze scanner er niet op gezet zeg je.

Stond deze scanner er al op toen je de computer kocht:S

Misschien zijn er al bestandjes verwijderd, dat ie zich daarom niet meer laat de-installeren.

Plaats eens een logje van HijackThis.

Deze kun je vinden in ons stappenplan:

http://antivirus.startpagina.nl/prikbord/4625317/voer-dit-eerst-uit-voordat-je-de-logjes-plaatst!!#msg-4625317

Als je met Vista of Win 7 draait, doe dan het volgende:

Ga naar de installatie lokatie van HijackThis, klik HijackThis.exe met de rechter muisknop aan, kies eigenschappen, tab Comptabiliteit en dan een vinkje zetten bij Als Administrator uitvoeren.

Probeer ook eens om Sophos opnieuw te installeren en daarna weer te verwijderen, en wel met de eigen un-instal.

Deze vind je dan onder start - alle programma's.

Hier de link om Sophos free te downloaden:

http://www.sophos.com/products/enterprise/free-trials/

Enigste nadeel hiervan is weer dat McAfee de instal waarschijnlijk zal tegen houden.

Deze zal je dat eerst uit moeten schakelen of in het ergste geval ook eerst volledig moeten verwijderen.

Uitschakelen doe je als volgt:

MCAFEE ANTIVIRUS

Ga naar de taakbalk, rechtsonder in de systemtray, en zoek naar dit icoontje:

* Klik met de rechter muis knop op het icoontje -> kies “Exit.”

* Een pop up verschijnt met de melding dat de bescherming nu is uitgeschakeld. Klik “Yes” om de Antivirus guard uit te schakelen.

Om McAfee Antivirus Guard weer in te schakelen klik je weer met de rechter muis knop op je het icoontje weer en klik enable protection

MCAFEE SECURITY CENTER 7.1

Ga naar de taakbalk, rechtsonder in de systemtray, en dubbelklik het icoontje om Security Center te openen.

* Klik op “Advanced Menu”(beneden links-midden)

* Klik “Configure”(links)

* Klik “Computer & Files” (links bovenaan)

* VirusScan kan worden uitgeschakeld in het rechter submenuute en later weer worden ingeschakeld

* Doe hetzelde via Internet & Network voor Firewall Plus.

Om McAfee te verwijderen:

Letop alleen bij McAfee VirusScan Enterprise: eerst via software deinstalleren en dan pas de onderstaande removaltool gebruiken:

http://majorgeeks.com/downloadget.php?id=5420&file=1&evp=24176563d608d7bfb04f95b4c72f1b9e

Download en start de McAfee Consumer Product Removal tool (MCPR.exe)

De removal tool verwijdert McAfee 2005, 2006 en 2007 producten.

Heb geduld, het kan even duren voordat de software in werking treedt.

Hou het scherm in de gaten, uiteindelijk krijgt u de volgende tekst te zien: The machine must reboot to complete the un-installation. Reboot now? .

Klik op de Y toets en dan op Enter.

De software zal de computer nu herstarten waarna de McAfee software verwijderd zal zijn.

Succes,

• Naad99

Hallo Huib,

Ik heb vanaf dat ik mijn laptop kreeg McAfee, ik kende dat hele Sophos niet.

Maar….na 1 van jouw tips kom ik Sophos wel op de C schijf tegen. En het is veel! Ik klik me rot.

Ik ga ook even de tekst hierboven doorlezen en er eens goed voor zitten.

Hier ben ik wel even zoet mee.

Mocht je mij vandaag niet horen / lezen dan morgen en hopelijk met goed nieuws!

Nogmaals, helemaal geweldig dat je met mij mee denkt en wilt helpen!!

• fazantje

Daarvoor zijn wij hier heh Naad, om anderen met problemen indien mogelijk te helpen;)

Succes,

• Naad99

Dat is een mooi uitgangspunt.

Ik was al bang dat ik een lading over mij heen zou krijgen 9omdat ik zo weinig van software begrijp) maar dat viel reuze mee!:)

Je hoort zeker morgen van me.

fijne avond!

• Naad99

Hallo Huib,

Ik heb nog steeds Sophos erin staan. Wel al een hoop kunnen verwijderen. (via de C:)

Maar, ik krijg niet alles weg omdat ik niet gemachtigd ben. Ga ik daar naar kijken word ik ook niet vrolijk van.

Ik geef niet op en blijf alles verwijderen en ga uitzoeken hoe ik wel gemachtigd kan worden. Ik blijf het bizar dat ik iets heb waar ik het bestaan niet van wist.

Ik laat het jou weten zodra Sophos er HELEMAAL van af is!

Groet,

Naad

• fazantje

Hoi Naad99,

Als jij denkt dat het er helemaal af is, Plaats dan eens een logje van HijackThis.

Deze kun je vinden in ons stappenplan:

http://antivirus.startpagina.nl/prikbord/4625317/voer-dit-eerst-uit-voordat-je-de-logjes-plaatst!!#msg-4625317

Als je met Vista of Win 7 draait, doe dan het volgende:

Ga naar de installatie locatie van HijackThis, klik HijackThis.exe met de rechter muisknop aan, kies eigenschappen, tab Comptabiliteit en dan een vinkje zetten bij Als Administrator uitvoeren.

Door in veilige modus te starten kun je als admin erin komen.

Succes maar weer,

• Naad99

Hallo Huib,

Ik ben er even tussenuit geweest vandaar dat je niks meer van mij hebt gehoord.

Ik ben er niet uitgekomen met de machtigingen helaas. Ik snap er helemaal niks van.

Ik ga er ook niet aan beginnen voordat ik iets doe waar ik later spijt van krijg ;)

Heb jij nog tijd en zin om met mij er naar te kijken?

Alvast bedankt voor je moeite.