Waarom maakt industrie geen read only hard-disks?

• ROM-Hard-Disk

Het is idee is zo simpel en tegelijk geniaal. Als je een harde schijf ontwikkelt die je kunt beschermen tegen schrijven dan is het onmogelijk nog virussen binnen te halen.

Met de huidige technische middelen is dit makkelijk haalbare kaart, allerlei losse documenten en pics en muziek staan tegenwoordig meestak op een usb flash geheugen dus die laat je Random acces.

Je besturingssysteem en wat aanvullende programma's kun je het best wegschrijven op een hard disk die write protected is.

Het doet een beetje denken aan die ouwe floppy's van 10 a 20 jaar terug die een schuifje onderin hadden om hem op write protected te zetten. Virussen konden daar niet op.

Maar ook de opkomst van live-CD's zoals linux-mint e.d. en tegenwoordig zelfs de mogelijkheid op windows via een cd-rom te draaien is de noodzaak van een read only hard disk zeer groot.

• Luca

Natuurlijk is dit een hele goede oplossing, maar minder makkelijk dan je waarschijnlijk denkt. Een OS als Windows schrijft tijdens het gebruik ook van alles op de HD en als je die info dan ergens anders neer kunt laten schrijven (buiten de HD waarop je OS draait), dan zou het werken. Maar goed, dan heb je nog steeds een HD waarop geschreven kan worden en het is naar mijn mening een kwestie van tijd dat mensen uitvinden dat ook daar kwetsbaarheden uit te buiten zijn en er toch dingen kunnen worden uitgevoerd.

• ROM-Hard-Disk

Ja een pasklare oplossing is er misschien niet (hoewel ik inmiddels ‘iets’ verder ben na veel googlen vandaag)

Als het puur om het operating systeem gaat; dus gewoon om te surfen en je dagelijkse zaken te doen; dan is ROM een prima optie. Het is nu al mogelijk om via CD-rom windows te draaien vlg. internetsites. En waarom ook niet; als het met linux al kan waarom zou windows dan niet volgen op termijn.

Virussen hebben dan geen invloed meer tenzij je de write protection eraf haalt maar dat doen niemand natuurlijk.

Maar er zijn nu ook mogelijkheden heb ik via internet uitgevist.

1 is een zgn reborn PCI card (voor 95 Euro)

de ander is een recovery card ( voor 6 a 7 Euro)

ook aanpassingen in het Windows register maken het mogelijk de harde schijf write protected te maken.

• JaapTon

Ik wens je heel veel succes met deze denkwijze.

Solliciteer eens bij een antivirusbedrijf…. daar zijn ze vast nog niet op dit idee gekomen zijn ;-)

• Luca

Je kunt een OS vanaf een cd-rom draaien, dat klopt maar ik vermoed dat er dan nog steeds dingen (tijdelijk) naar een HD worden geschreven en dan is het al geen oplossing meer. Buiten dat, zoals Jaap Ton al aangaf: als dit de oplossing is dan hadden antivirusbedrijven dit al lang benut. :)

• ROM-Hard-Disk

Luca:

Ik draai op dit moment (sinds vanmiddag) ubuntu live. Ik heb de harde schijven 2 stuks eruit gehaald en deze 2 gaan maandag in de revisie bij de pc-onderhouds shop.

Ik wilde linux mint branden maar is niet gelukt.

Ik vond nog een oud Ubuntu schijfje waar je vanaf CD-ROM mee kunt internetten en alles.

Die UBUNTU schijven gaven ze destijds gratis weg, gewoon via de post gekregen. Een geluk bij een ongeluk, maar juist zonder hard disks in de PC draaide het ubuntu schijfje 100% perfect.

Ik kan het iedereen aan bevelen als je hard disks er even uit liggen.